Articole longform

O selecție de portrete, reportaje și eseuri publicate în ultimii ani în DoR și pe Lead.ro.

Vara lui David Popovici

În vara lui 2022, David Popovici a devenit dublu campion mondial și european de seniori și a stabilit un record mondial la 100 metri liber. L-am urmărit de la fața locului la toate competițiile importante și am scris despre cum a gestionat tot ce-a urmat – medaliile, recordurile și popularitatea cu care au venit la pachet. Reportajul a câștigat locul II la Premiile Superscrieri. Fotografii de Matei Buță.

Citește


David Popovici vrea să fie cel mai bun înotător din lume

Un portret al înotătorului David Popovici, publicat chiar înainte de primul său Campionat Mondial de Seniori, unde a câștigat două medalii de aur, la 17 ani. L-am urmărit la antrenamente și am vorbit despre parcursul și potențialul său în înot cu el, cu antrenorul și cu echipa sa, cu familia și cu specialiști din înotul internațional. Fotografii de Matei Buță.

Citește


Goluri mai multe, glezne mai fine

Un eseu documentat despre discriminarea și inegalitățile din sportul feminin, publicat în septembrie 2019, în DoR#37. Textul a câștigat Premiul I la Premiile Superscrieri, categoria Opinie, și locul doi la European Press Prize. Ilustrații de Irina Perju.

Citește


În gimnastică, granița dintre performanță și abuz a fost neclară. N-ar trebui să fie.

În cei 40 de ani de aur ai gimnasticii românești, am aplaudat medaliile aduse de gimnastele-copii și am închis ochii la durerile, umilințele și fricile lor. Ce-ar fi dacă le-am asculta cu atenție? Colaje de Anna Grozavu

Citește


Sport pentru schimbare

În 2021 am stat de vorbă cu 11 femei despre drumul lor în sport, relația cu propriul corp, importanța reprezentării, lupta cu prejudecățile și cu propria neîncredere, dar și despre cum au înțeles că își pot folosi vocea pentru a crea schimbare. Fotografii de Ioana Moldovan.

Citește seria


Cristina Neagu: #iwillbeback

Am urmărit primele luni din recuperarea Cristinei Neagu după a treia accidentare gravă din carieră. Text publicat în martie 2019, în DoR#35, cu fotografii de Larisa Baltă.

Citește


Cum împăcăm legenda lui Kobe Bryant cu acuzațiile de abuz sexual. Sau cum învățăm să privim idolii sportivi mai complex

Un eseu despre moștenirea fostului baschetbalist Kobe Bryant și cum învățăm să privim idolii sportivi mai complex, publicat pe Lead.ro în ianuarie 2020 și câștigătorul locului 2 la Premiile Asociației Presei Sportive Internaționale, cele mai importante premii din jurnalismul sportiv.

Citește


„Să nu mai spună nimeni că-s bătrână”

Când a ieșit la pensie, Elena Pagu a început să alerge. La 91 de ani, era campioană mondială la marș și continua să facă mișcare zilnic. Ce-am învățat petrecând câteva săptămâni cu ea. Fotografii de Andrei Pungovschi.

Citește


Teoria pașilor mici

Povestea ascensiunii Simonei Halep spre locul 1 în clasamentul mondial și a luptei cu propria neîncredere, scrisă împreună cu Ani Sandu pentru DoR#30. Ilustrații de Dan Ungureanu, fotografii de Matei Buță.

Citește


Mașinile nu au gen

Într-un sport al bărbaților, Cristiana Oprea luptă cu stereotipurile și cu pierdicile financiare pentru visul de a deveni pilot de raliu și de a fi un exemplu pentru alte femei. Mama ei, care i-a transmis încredere și pasiunea pentru mașini, îi e alături la fiecare pas. Text publicat în noiembrie 2018, în DoR#34, cu fotografii de Andreea Retinschi.

Citește


Generația ‘98

În 2014-2014 am urmărit timp de un sezon Generația 98 crescută la Academia de fotbal Gheorghe Hagi. Am însoțit echipa din care făceau parte Ianis Hagi și Florinel Coman (care în 2019 au ajuns cu naționala în semifinalele Campionatului European de tineret), la antrenamente, la școală, la masă și la temele făcute în hotel, și am vorbit cu antrenori și oameni din conducerea Academiei despre proiectul în care Hagi a investit milioane de euro pentru a crește viitori fotbaliști care să califice din nou România la turnee finale. Fotografii de Cosmin Moței și Antonio Cioarek.

Citește


Un 8 de nota 10

După ce-am văzut-o pe Cristina Neagu jucând la Campionatul Mondial din 2015, unde a fost cea mai bună marcatoare și jucătoare a turnelui, iar România a obținut o medalie de bronz, am vorbit cu aproape 40 de oameni despre drumul ei în handbal, am fost la antrenamente de junioare, ca să înțeleg cum crește o handbalistă în România, și la meciuri de Liga Campionilor la Gyor și Buducnost, ca să înțeleg impactul ei la nivel internațional. După trei luni de documentare, am vorbit și cu ea, cu doar câteva zile înainte de tipar. Fotografii de Mircea Roșca.

Citește


Campioana fiecărui punct

Pentru a scrie povestea ascensiunii în tenis a Simonei Halep, am vorbit în 2013 cu primii ei antrenori, cu profesorii ei din liceu, cu membrii echipei și ai familiei. Am văzut-o jucând la un turneu în Paris și antrenându-se pe un teren indoor din complexul de la Roland Garros, turneu de Grand Slam pe care l-a câștigat în 2018. Ilustrații de Mircea Drăgoi, fotografii de Cătălin Georgescu.

Textul a câștigat în iunie 2014 Superscrierea Cititorilor.

Citește